Bir dizi havacılıktan bilet fiyatları çıktı
Havayolu endüstrisinin ana lobi organı olan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), Kuzey Amerika ve Avrupa’daki artan uçuşların bilet fiyatlarını yükseltmesi nedeniyle endüstrinin 2023 için küresel net kar tahminini ikiye katladı.
IATA Pazartesi günü yaptığı açıklamada, küresel endüstri karının bu yılın Aralık ayındaki 4,7 milyar dolarlık varsayımını ikiye katlayarak 9,8 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini söyledi. Kurum, 2023 yılında yaklaşık 4,35 milyar yolcunun seyahat etmesini beklerken, bu rakam 2019 seviyelerinin yaklaşık yüzde 96’sına tekabül ediyor.
IATA Genel Müdürü Willie Walsh, Bloomberg Television ile yaptığı bir röportajda, görünüm hakkında “ihtiyatlı bir şekilde iyimser” olduğunu söylerken, “her şey düşünüldüğünde, bunun havacılık için iyi bir yıl olacağına inanıyoruz” dedi.
Yolcu sayısı pandemi öncesi seviyenin yüzde 96’sına ulaştı
Sektörün faaliyet kârının 2023 yılında 22,4 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini belirten Walsh, sözlerini şöyle sürdürdü:
“2019 yılında uçakla seyahat eden 4,54 milyar kişiye yaklaşan 2023 yılında yaklaşık 4,35 milyar kişinin seyahat etmesi bekleniyor. Uluslararası ticaret hacmindeki en keskin rakam olan kargo hacminin bu yıl 57,8 milyon ton olması bekleniyor. yavaşlama, 2019 yılında taşınan 61,5 milyon tonun altına düştü.
Toplam gelirlerin bir önceki yıla göre yüzde 9,7 artarak 803 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bölüm gelirlerinin 2019’dan bu yana ilk kez 800 milyar doları (838 milyar dolar) aştığı iddia ediliyor. Maliyetlerdeki artışın yıllık yüzde 8,1 ile sınırlı kalması bekleniyor.
“Sektörün net kârlılığa geri dönüşü büyük başarı”
Havacılık sektörünün büyüme görünümü ile ilgili olarak Willie Walsh, “Havayollarının finansal performansı bu yıl beklentileri aşıyor. Güçlü karlılık birkaç olumlu gelişmeyle destekleniyor. Çin, Kovid-19 kısıtlamalarını yıl içinde beklenenden erken kaldırdı. Hacimler olmamasına rağmen Artışla birlikte kargo gelirleri pandemi öncesi seviyelerin üzerinde seyrediyor. Maliyet tarafında bir miktar rahatlama var. Jet yakıtı fiyatları yılın ilk yarısında hala yüksek olsa da ölçülü bir seyir izledi.” yorumunu yaptı.
Yüzde 1,2 net kâr marjına rağmen sektörün net kârlılığa dönmesinin büyük bir başarı olarak görüldüğüne dikkati çeken Walsh, “Birincisi, ekonomik belirsizliklerin olduğu bir dönemde sektörün kârlılıkla faaliyet göstermesi değerli bir başarı gibi görünüyor. 2020’deki net kâr artışı- 2022 döneminde havacılık tarihinin kaydettiği en büyük 183,3 milyar dolarlık kaybın ardından geldi. Unutulmamalıdır ki havayolu sektörü Kovid-19 krizine tarihi bir kâr serisinin sonunda girdi. burada 2015-2019 dönemi için ortalama net kar marjı yüzde 4,2 oldu” dedi.
Havayollarının karlılığına ilişkin değerlendirmelerde bulunan Walsh, sözlerini şöyle tamamladı:
“Ekonomik belirsizlikler, artan yakıt maliyetlerini bilet fiyatları absorbe etse de seyahat etme isteğini azaltmadı. Kovid-19’daki derin kayıpların ardından yüzde 1,2 net kar marjı bile sevindirici bir gelişme. Ancak havayolları yolcu başına ortalama 2,25 dolar kazanıyor. Böyle bir ortamda, zarar gören bilançoları onarmak ve yatırımcılara sürdürülebilir sermaye getirisi sağlamak birçok havayolu şirketi için zorlayıcı olmaya devam edecek.”