Ekonomi

FAA, Boeing 737 MAX üretim artışını dondurdu

Federal Havacılık İdaresi (FAA), Boeing’in 737 MAX jetlerinin üretim artışını durdurduğunu duyurdu; Bu kararın dünya çapındaki havayolları ve tedarikçiler için önemli sonuçları olabilir. Bu karar, Alaska Havayolları’na ait Boeing 737 MAX jetindeki bir panelin patlamasının ardından FAA’nın mevcut üretim hızının devam etmesine izin verirken üretim artışlarını dondurmasına neden oldu.

FAA’nın emri, MAX 9 modelinin kısmen durdurulmasını da içeriyordu ve bu karar, soruşturmalar tamamlandıktan sonra kaldırılacak. Uçağın karaya oturması binlerce uçuşun iptal edilmesine yol açtı. US MAX 9 operatörleri Alaska Airlines ve United Airlines, uçakları sırasıyla Cuma ve Pazar günü hizmete sokmayı hedefleyerek uçuşlara yeniden başlamayı sabırsızlıkla bekliyor.

Üretimin dondurulması, FAA Yöneticisi Mike Whitaker’ın tanımladığı gibi “kabul edilemez” kalite kontrollerine bir yanıt olarak görülüyor. Söz konusu olay, 5 Ocak’ta 16.000 feet yükseklikte kapı tıkacının kaybolmasıyla ilgiliydi. Whitaker, Boeing’in üretim ve üretim faaliyetlerinin daha fazla incelenmesi ve izlenmesi gerektiğini vurguladı.

Talebi karşılamak ve Avrupalı ​​üretici Airbus ile rekabet edebilmek için üretimini artırmayı planlayan Boeing, şimdi de yeni uçakların havayollarına tesliminde olası gecikmelerle karşı karşıya. Şirket, MAX uçak üretimini 2023 sonuna kadar ayda 38’e çıkarmayı hedefliyordu. Ancak son büyük program, Ekim 2025’e kadar ayda 57,7 uçağa kademeli bir artış yapılmasını öngörüyordu; bu, şu anda ulaşılması zor olabilecek bir hız.

Üretimin durması, 2024 ortasına kadar Everett, Washington’da yeni bir 737 MAX hattının açılması planlarını da etkileyebilir. Bu yeni limitin, Boeing’in aynı fabrikadaki 747 üretiminin sona ermesinin ardından güçlü talebi karşılaması amaçlanıyor.

FAA’nın kararı, ajansın, dünya çapında uçuşların durdurulmasıyla sonuçlanan önceki MAX kazalarının ardından incelemeye alınan Boeing’e yaklaşımında bir değişikliğe işaret ediyor. Son müdahale Jefferies analistleri tarafından “kısıtlayıcı” olarak değerlendirilirken, dondurma konusunda kesin bir zaman çizelgesinin bulunmadığı kaydedildi.

Örneğin United Airlines bu yıl için 100 MAX teslimatı planladığından havayollarının duraklamadan etkilenmesi bekleniyor. Üretimin dondurulacağına dair duyuru, Çarşamba günü mesai sonrası işlemlerde Boeing hisselerinde %2’lik bir düşüşe yol açtı.

İlgili bir gelişmede Boeing, Mart 2019’dan bu yana ilk 737 MAX’ı Çarşamba günü Çinli bir havayolu şirketine teslim etti. China Southern Airlines’a yapılan teslimat, ABD ile Çin arasındaki gergin ticari ilişkilerin potansiyel olarak hafifleyeceğinin sinyalini verdi. Uçak, Seattle Boeing sahasından havalandı ve Çin’e devam etmeden önce Honolulu’ya indi. Ne China Southern Airlines ne de Çin’in havacılık düzenleyicisi teslimatla ilgili yorum taleplerine hemen yanıt vermedi.

InvestingPro İçgörüleri

FAA’nın Boeing’in 737 MAX jetleri için yaptığı son sipariş dondurma üretim hızı artışları piyasada dalga dalga yayıldı, şirketin hisselerini etkiledi ve yatırımcılar ile sektör paydaşları arasında endişelere yol açtı. Bu gelişmelerin ışığında, gerçek zamanlı verilere ve InvestingPro İpuçlarına bakmak, Boeing’in mali sağlığına ilişkin daha net bir resim çizmek için değerli bilgiler sağlayabilir.

InvestingPro Data, Boeing’in piyasa değerinin 129,54 milyar dolar olduğunu gösteriyor ve bu da şirketin havacılık ve savunma sanayisindeki ölçeğini yansıtıyor. 2023’ün 3. çeyreği itibarıyla son on iki ayda %23,34’lük önemli bir gelir artışına rağmen Boeing’in brüt kar marjı %11,44 gibi düşük bir seviyede kalıyor; bu da şirketin karlılık açısından karşılaştığı zorlukların altını çiziyor. Bu, aynı dönem için -45,97’lik negatif F/K oranı ve -100,44’lük düzeltilmiş F/K oranıyla da kanıtlanıyor; bu da kazançların şu anda hisse senedi fiyatını desteklemediğini gösteriyor.

InvestingPro Tips, Boeing’in kendi segmentinde değerli bir oyuncu olmasına rağmen son on iki ayda kârlı olmadığını ve analistlerin şirketin bu yıl kârlı olacağını iddia etmediğini vurguluyor. Ek olarak, dokuz analist önümüzdeki dönem için kazançlarını yukarı yönlü revize etti; bu, mevcut aksaklıklara rağmen şirketin gidişatında potansiyel bir değişime işaret ediyor olabilir. Ancak hisse senedinin ciddi dalgalanmalara maruz kalması ve yüksek FVÖK ve FAVÖK değerleme katsayılarıyla işlem görmesi nedeniyle yatırımcıların dikkatli yaklaşması gerekiyor.

Bu faktörleri göz önünde bulundurarak daha derin analiz yapmak isteyenler, yatırım kararlarına daha fazla rehberlik edebilecek Boeing için ek InvestingPro İpuçları bulabilirler. InvestingPro aboneliğinin şu anda %50’ye varan indirim sunan özel bir Yeni Yıl indiriminde olduğunu unutmayın. Ayrıca, kapsamlı finansal bilgilere ve uzman görüşlerine erişmek için 2 yıllık InvestingPro+ aboneliğinizde ekstra %10 indirim kazanın. SFY24veya 1 yıllık abonelikte ekstra %10 indirim için SFY241Kupon kodunu kullanın.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zeka yardımıyla oluşturulmuş, bir editör tarafından çevrilmiş ve incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu