Ekonomi

Hazine Müsteşarlığı 2024 Finansman Programı yayımlandı

Hazine ve Maliye Bakanlığı, önümüzdeki yıl yaklaşık 1 trilyon 166,3 milyar lirası ana para, 1 trilyon 46,9 milyar lirası faiz olmak üzere 2 trilyon 213,2 milyar lira tutarında borç servisi sağlamayı planlıyor.

2023 yılına ilişkin gelişmelerin ve 2024 yılına ilişkin öngörülerin yer aldığı “Hazine Finansman Programı”, Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın internet sitesinde yayımlandı.

Orta Vadeli Program ve Merkezi Yönetim Bütçe tahminleri esas alınarak hazırlanan programa göre, geçen yıl 70 ay olan nakit iç borçlanmanın ortalama vadesi bu yıl Ocak-Ekim döneminde 65 ay oldu. Aynı dönemde yüzde 16,3 olan sabit getirili Türk lirası cinsi iç borçlanmanın ortalama maliyeti ise yüzde 18 oldu.

Yatırımcı tabanını genişletmek ve borçlanma araçlarını çeşitlendirmek amacıyla ilk kez 2012 yılında gerçekleştirilen kira sertifikası ihraçlarına 2023 yılında da devam edildi. Bu kapsamda söz konusu dönemde toplam 107,4 milyar lira Türk lirası cinsinden kiralama işlemi gerçekleşti. iç piyasada sertifikalar verildi.

İlk kez yeşil tahvil ihraç edildi

Bu yıl Ocak-Ekim döneminde Türk lirası gecelik referans faiz oranına (TLREF) endeksli toplam 136,3 milyar liralık tahvil ihrac edildi.

Nisan ayında 2,5 milyar dolar fiyatla 7 yıl vadeli yeşil tahvil ihracı, ulusal hazinenin uluslararası sermaye piyasalarında ihraç ettiği ilk çevre, sosyal ve yönetişim tahvili olma özelliği taşıyor. Yeşil tahvil ihracıyla sağlanan finansman, uygunluk kriterlerini karşılayan yeşil projelerin finansmanı/yeniden finansmanı için kullanılacak.

Gelecek yıl 2 trilyon 213,2 milyar lira borç servisi

Programın 2024 öngörülerine göre borç servisi, 1 trilyon 565,2 milyar lirası faiz olmak üzere yaklaşık 1 trilyon 166,3 milyar lirası anapara, 1 trilyon 46,9 milyar lirası faiz olmak üzere 2 trilyon 213,2 milyar lira bedelle gerçekleşecek. iç borç, 648 milyar lira. milyar liranın dış borç servisi olarak harcanması planlanıyor.

İç borç servisinin 1 trilyon 262,2 milyar lirasının piyasaya yapılan ödemelerden, 303 milyar lirasının ise rekabetçi olmayan ihale yoluyla kamu kurumlarına yapılan satış ödemelerinden oluşması bekleniyor.

Nakit bazlı faiz dışı istikrar, özelleştirme gelirleri, 2B satış gelirleri, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonundan aktarılacak kaynaklar, dönemsel ve garantili borç iadeleri ve nakit kullanımı sonucunda elde edilecek borçlanma dışı kaynakların toplamı /bankaların eksi 281 milyar lira olması bekleniyor.

Gelecek yıl uluslararası sermaye piyasalarından tahvil ve kira sertifikası ihraçları yoluyla 10 milyar dolar tutarında finansman sağlanması planlanıyor. Bu öngörüler doğrultusunda 2024 yılında 2 trilyon 136,4 milyar lira tutarında iç borçlanma bekleniyor.

2024 yılında 1 trilyon 565,2 milyar lira iç borçlanma yapılacak.

Tahminler doğrultusunda 2024 yılında 1 trilyon 565,2 milyar lira iç borçlanma, 648 milyar lira dış borçlanma yapılması planlanıyor.

Borçlanmanın ağırlıklı olarak Türk lirası cinsinden yapılması ve pazar çeşitlendirmesinin sağlanması amacıyla uluslararası piyasalarda ABD dolarının yanı sıra diğer para birimlerinde de ihracat yapılması amaçlanıyor.

Faiz giderlerinin optimum yönetimini sağlamak amacıyla önümüzdeki 12 ayda faizi yenilenecek ve vadesi 12 aydan kısa olan bonoların payının, uygun faiz oranları dikkate alınarak makul bir seviyede tutulması planlanıyor. enstrüman ve vade kombinasyonu. Nakit-borç yönetiminde oluşabilecek likidite riskinin azaltılması amacıyla güçlü bir nakit rezervi öngörülüyor.

Türk lirası cinsinden sabit kuponlu gösterge tahvil ihracına devam ediyoruz.

Programa göre Türk lirası cinsinden sabit kuponlu “gösterge tahvil” ihracının piyasa koşulları çerçevesinde düzenli bir şekilde devam etmesi planlanıyor.

İtfa planına ve piyasa koşullarına bağlı olarak Türk lirası kuponlu/kuponsuz bono ve tahviller, farklı vadelerde değişken kuponlu tahviller, enflasyona endeksli tahviller, altın tahvilleri ve altına dayalı kira sertifikaları ihraç edilebilmektedir.

Türk lirası cinsinden kira sertifikası ihracına 2024 yılında da devam edilmesi öngörülüyor. Piyasa katılımcılarından gelecek ek talepler ayrıca değerlendirilebilecek.

Aylık nakit girişi ve çıkışı arasında görülebilecek süreksiz farklılığın giderilmesi amacıyla kısa vadeli Hazine bonosu ve “Para Piyasasında Nakit İşlemler Yoluyla Sağlanacak Finansmana İlişkin Yönetmelik”te yer alan finansman araçları kullanılabilecek.

Borç servisinin dönemler arasında istikrarlı dağılımının sağlanması ve ikincil piyasada fiyat hareketliliğinin artırılması amacıyla piyasa koşulları çerçevesinde takas ve geri alım ihaleleri yapılabilecek olup, ihalelerin detayları en azından kamuya açıklanacaktır. açık artırma gününden bir iş günü önce.

Uluslararası sermaye piyasalarından finansman sağlamak amacıyla piyasa koşullarına bağlı olarak çeşitli vadelerde konvansiyonel tahvil, kira sertifikası, yeşil tahvil, sosyal tahvil ve/veya sürdürülebilir tahvil ihraç edilebilmektedir.

aricakhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu